مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی اعلام کرد؛ دست خالی هواشناسی استان از اعتبارات ماده ۱۸۰/ کمبود بارندگی ها جبران می شود

تربت حیدریه – ایرنا – مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: متاسفانه این اداره کل در ۲ سال اخیر از اعتبارات ماده ۱۸۰، که در اختیار نمایندگان مجلس است، هیچ سهمی نداشته و صرفا به اعتبارات استانی محدود بوده است.

محسن عراقی زاده سه شنبه در حاشیه بازدید از ایستگاه هواشناسی بردسکن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد:این در حالی است که ما خواستار تخصیص این اعتبارات به حوزه هواشناسی شده ایم اما گفته می شود که به هواشناسی تعلق نمی گیرد. 
وی اعتبارات هواشناسی خراسان رضوی از محل اعتبارات عمرانی را حدود ۴۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این رقم برای دستگاهی چون هواشناسی اصلا کافی نیست اما تلاش کرده ایم با مدیریت مناسب هیچ یک از طرح های حوزه هواشناسی را به خاطر کمبود اعتبار تعطیل نکنیم و حتی فعالیت ها را افزایش نیز داده ایم. عراقی زاده عنوان کرد: هواشناسی استان اکنون چند طرح در دست اجرا دارد که در مناسبت های آینده مورد افتتاح قرار خواهد گرفت. 
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با اشاره به وسعت استان گفت: خوشبختانه تمامی شهرستان های استان زیر پوشش هواشناسی هستند و ۱۷ ایستگاه هواشناسی در استان کار جمع آوری اطلاعات را برعهده دارند. 
عراقی زاده با بیان اینکه در سطح استان ۱۵۰ ایستگاه باران سنج، ۱۷ ایستگاه هواشناسی و چهار ایستگاه اقلیم شناسی فعالیت دارند، گفت: هواشناسی بردسکن یکی از ایستگاههای فعال استان است که نیاز است از نظر تخصصی تقویت شود.
وی با اشاره به استعداد کشاورزی بردسکن، بر ضرورت راه اندازی ایستگاه هواشناسی کشاورزی در این شهرستان تاکید و بیان کرد: ایجاد ایستگاه هواشناسی کشاورزی از حیث سخت افزاری، هزینه بر است.
وی گفت: اکنون تنها در مناطق گلمکان، طرق و نیشابور ایستگاه هواشناسی کشاورزی داریم که در صورت تامین اعتبار، راه اندازی این ایستگاه ها در مناطق بردسکن و خلیل آباد نیز در برنامه قرار می گیرد.
عراقی زاده یکی از برنامه های سازمان هواشناسی را به روزرسانی و ارتقای ایستگاهها و سامانه های هواشناسی دانست و گفت: در برنامه داریم سالانه هشت مورد از ایستگاه های باران سنجی سنتی استان را به دیتالاگر ارتقا دهیم. 
وی در خصوص وضعیت بارندگی نیز گفت: متوسط بارندگی استان از اول سال زراعی تاکنون بیش از ۳۲ میلی متر بوده که این میانگین در مدت مشابه پارسال ۶۳ میلی متر و در دوره آماری ۶۹ میلی متر بوده است که بارش امسال نسبت به مشابه سال قبل ۴۸ درصد و نسبت به دوره آماری ۵۳ درصد کاهش یافته است.
عراقی زاده افزود: امسال بردسکن به لحاظ میزان بارندگی در بین ۱۷ ایستگاه هواشناسی سطح استان کمترین میزان بارندگی را دارد و میزان بارش ۱۲ میلی متری سال زراعی جاری آن در مقایسه با پارسال ۷۰ درصد کاهش یافته است.

* کمبود بارش ها تا پایان سال جبران می شود 
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: براساس نقشه ها و مدل های هواشناسی کمبود بارندگی ها در استان تا آخر اسفندماه جبران می شود و به حالت نرمال بر می گردد. 
عراقی زاده در عین حال از تغییر فصل بارش ها در کشور خبر داد و گفت: اکثر بارش ها به صورت رگباری، سیل آسا و خارج از فصل صورت می گیرد که این بیانگر تغییر اقلیم در کشور است و راهی جز این نداریم که با این اقلیم کنار بیاییم. وی همچنین گفت: سازمان آب منطقه ای به دنبال اجرای طرح بارور کردن ابرها در استان است.
استان خراسان رضوی با وسعتی بیش از ۱۲۷ هزار کیلومترمربع، بین مدار جغرافیایی ۳۳ درجه و ۵۲ دقیقه تا ۳۷ درجه و ۴۲ دقیقه عرض شمالی از خط استوا و ۵۶ درجه و ۱۹ دقیقه تا ۶۱ درجه و ۱۶ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است
این استان از تنوع اقلیمی برخوردار است، اما به طور کلی جزو مناطق نیمه خشک کشور به شمار می‌رود.
میانگین سالانه بارندگی در ایران ۲۵۰ میلی متر و در استان خراسان رضوی ۲۱۱٫۱ میلی متر است.
شهرستان ۷۶ هزار نفری بردسکن در ۲۷۳ کیلومتری مشهد واقع است.
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 

بازدیدها: 28

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *