سيد‌حسن خميني:برخي شجاعت ايستادن مقابل تخلف دوستان‌شان را ندارند

يادگار گرامي‌امام تأکيد کرد: دانش‌آموز، دانشجو و طلبه بايد از استاد خود در مرحله اول آزاد‌انديشي را فرا گيرد؛ زيرا درسي که در آن آزاد‌انديشي، توانمندي طرح سؤال و پرسشگري وجود نداشته باشد، درس نيست، بلکه صرفا حفظ کردن مطالب است

يادگار امام يادآور شد: يکي از بزرگترين درس‌هايي که در دوره دبيرستان فرا گرفتم بُعد شجاعت و اجازه شجاعتي بود که بعضي معلم‌ها به دانش‌آموز مي‌دادند؛ دانش‌آموز حتي اگر در موضوعي فکر مي‌کند به درستي و بر خلاف نظم مقرر شده مي‌انديشد بايد بتواند کار خود را در چارچوب ضوابط پيش ببرد، اين امر البته مقدماتي لازم دارد و اولين مقدمه آن است که شجاعت در ميان معلمان بيش از همه وجود داشته باشد.سيد حسن خميني تصريح کرد: از نقاط مثبت آموزش و پرورش ما در طول تاريخ شجاعت معلمان در مقابل دستگاه مديريتي بوده است، زيرا شايد در قياس با ساير نهادهاي دولتي معلم‌ها از استغناء و شجاعت بيشتري در بيان عقايد و بيان مطالبي که صحيح مي‌پندازند، برخوردار بوده اند

يادگار گرامي‌امام تأکيد کرد: دانش‌آموز، دانشجو و طلبه بايد از استاد خود در مرحله اول آزاد‌انديشي را فرا گيرد؛ زيرا درسي که در آن آزاد‌انديشي، توانمندي طرح سؤال و پرسشگري وجود نداشته باشد، درس نيست، بلکه صرفا حفظ کردن مطالب است.

به گزارش جماران، حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيد‌حسن خميني در ديدار با مديران و رؤساي آموزش و پرورش سراسر کشور در حرم امام خميني با اشاره به اهميت پرسشگري در محيط علمي ‌از نگاه امام راحل، اظهار کرد: يکي از اموري که در درس فقه و اصول امام همه شاگردان ايشان بر آن متفق‌القول هستند اين است که وقتي صحبتهاي امام طولاني مي‌شد و کسي سخن نمي‌گفت، ايشان مي‌گفتند مگر اينجا مجلس وعظ است؟ اينجا درس است؛ چرا کسي اشکال نمي‌کند و حرف نمي‌زند؟وي افزود: احتمالا امام اين خصلت را از استاد بزرگوارشان آيت‌الله العظمي‌شيخ عبدالکريم حائري يزدي گرفته‌اند، زيرا مشهور است که مي‌گويند يکي از شاگردان مرحوم حائري درس ايشان را تقرير کرده و خدمتشان برده بود؛ آيت‌الله حائري به او گفته خيلي خوب نوشته‌اي، اما آيا هيچ نکته‌اي به ذهن خودت نرسيد که در جايي اشکال، ان قلت يا حاشيه اي را مطرح کني؟ سيد‌حسن خميني با تأکيد بر آموزش شجاعت در کلاس درس، گفت: دانش‌آموز، دانشجو و طلبه بايد از استاد خود در مرحله اول آزاد‌انديشي را فرا گيرد؛ زيرا درسي که در آن آزاد‌انديشي، توانمندي طرح سؤال و پرسشگري وجود نداشته باشد، درس نيست، بلکه صرفا حفظ کردن مطالب است.وي تأکيد کرد: در حوزه علوم امر مقدس وجود ندارد و ما بايد با سؤال و پيگيري مجدانه هم طلبه، هم دانشجو و خصوصا دانش‌آموز -که اصول اساسي را در آن دوران فرا مي‌گيرد- را به گونه‌اي تربيت کنيم که بتواند در مسير خود پرسشگري کند، لذا فضاي آموزش و پرورش و خصوصا فضاي کلاس‌هاي درس بايد آميخته به شجاعت باشد.يادگار امام يادآور شد: يکي از بزرگترين درس‌هايي که در دوره دبيرستان فرا گرفتم بُعد شجاعت و اجازه شجاعتي بود که بعضي معلم‌ها به دانش‌آموز مي‌دادند؛ دانش‌آموز حتي اگر در موضوعي فکر مي‌کند به درستي و بر خلاف نظم مقرر شده مي‌انديشد بايد بتواند کار خود را در چارچوب ضوابط پيش ببرد، اين امر البته مقدماتي لازم دارد و اولين مقدمه آن است که شجاعت در ميان معلمان بيش از همه وجود داشته باشد.سيد حسن خميني تصريح کرد: از نقاط مثبت آموزش و پرورش ما در طول تاريخ شجاعت معلمان در مقابل دستگاه مديريتي بوده است، زيرا شايد در قياس با ساير نهادهاي دولتي معلم‌ها از استغناء و شجاعت بيشتري در بيان عقايد و بيان مطالبي که صحيح مي‌پندازند، برخوردار بوده اند. وي با ارزشمند خواندن روحيه شجاعت در معلمان گفت: اگر فضاي مديريتي آموزش و پرورش اين روحيه را بارور کند تا معلمان بتوانند شجاعانه آنچه در حوزه اداري، سياسي، اقتصادي و فرهنگي مي‌انديشند را بيان کنند، آنگاه يک معلم شجاع توان تربيت نسل شجاع را دارد؛ نسلي که وقتي شجاع باشد در مقابل استکبار، استعمار و استحمار مي‌ايستد و اتکاء امام بزرگوار ما نيز به همين عامل بود.يادگار امام افزود: امام عزيز و بزرگوار ما يک معلم شجاع بود که توانست نسلي را شجاع پرورش دهد و با اتکاء به شجاعت آن نسل تصميم بگيرد. امام شجاعت ايستادگي مقابل شاه، استبداد، استعمار و آمريکا، صدام و شجاعت ايستادگي مقابل حرف متحجرين را داشت؛ بعضي از ما شجاعت ايستادن مقابل خارجي را داريم اما ممکن است در مقابل تخلف دوستانمان آن شجاعت را نداشته باشيم.وي اظهار داشت: امام يک معلم شجاع بود که نسلي را شجاع پرورش داد، بارور کرد و با اتکاء به شجاعت آنان توانست مقابل سلطه داخلي و خارجي بايستد. لذا در فضاي آموزش و پرورش، مديريت اين مجموعه از حيث اخلاقي و ديني موظف است اين شجاعت را ميان معلمان نهادينه کند؛ اين ويژگي پيش از اين هم ميان معلمان بوده است و بايد آن را پاس داشت و خود معلمان هم نسبت به اين مسأله مسئوليت دارند.سيد حسن خميني در پايان تأکيد کرد: يکي از اموري که دولت حتما بايد کمک کند و واقعا در اين حوزه نبايد هيچ اجحافي صورت گيرد موضوع معيشت معلمان است، زيرا واقعا معلمي‌که از حيث معيشتي دچار مشکل باشد توان تعليم و تربيت يک فضاي سالم را ندارد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *