آغاز جشنواره شعر محلی خراسان در تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- نخستین جشنواره شعر محلی منطقه خراسان، شامل استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، پنجشنبه شب با حضور اصحاب فرهنگ و هنر در تربت حیدریه آغاز شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه در حاشیه این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: جشنواره با هدف معرفی شعر محلی سه استان خراسان و نیز نقد و بررسی نواهای محلی برپا شده است.
غلامرضا نجفی افزود: از مجموع ۸۰ شعر محلی ارسال شده به دبیرخانه، آثار ۲۰ شاعر پذیرفته شد که در مدت دو شب جمعا ۳۵ شعر به صورت متن ادبی و شعر محلی اجرا می شود که البته برخی اشعار نیز مربوط به افرادی است که به صورت آزاد شرکت کرده اند.
وی با بیان اینکه در کنار شعرخوانی، اجرای رقص های محلی سه منطقه در خلال برنامه اصلی اجرا می شود، گفت: مهمانان شرکت کننده فردا نیز بر مزار عارف نامی ایران ابوسعید ابوالخیر در منطقه مهنه شهرستان مه ولات گرد خواهند آمد. 
نجفی در خصوص داوران جشنواره نیز گفت: حسن روشان از خراسان شمالی، عبدالله نجف زاده از خراسان رضوی و سعید عندلیبی از خراسان جنوبی سه داور جشنواره هستند که اشعار را در بخش های کرمانجی، ترکی، تربتی، فولکلور جنوبی، خوافی و نیشابوری مورد ارزیابی قرار خواهند داد.
وی با بیان اینکه فردا شب و در مراسم پایانی هیات داوران پنج نفر را به عنوان بهترین شاعران معرفی خواهد کرد، افزود: امسال برای نخستین بار جشنواره با عنوان جایزه ادبی 'استاد محمد قهرمان' برگزار شده و طبق قولی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده چنانچه تربت حیدریه در تمامی موارد از جمله میزبانی و نحوه اجرا، کار را به نحو مطلوب اجرا کند، از سال آینده برای میزبانی جشنواره جایزه ادبی استاد محمد قهرمان در نظر گرفته خواهد شد. 
نجفی افزود: همچنین قرار است فردا شب از کتاب 'یک نار و و صد بیمار' اثر استاد اسفندیار جهانشیری، شاعر معروف تربت حیدریه رونمایی شود.
استاد محمد قهرمان پژوهشگر، مصحح و شاعر معاصر و برجستهٔ خراسانی و اهل تربت حیدریه بود.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
۶۱۲۱/۵۱۳۲

 

 

 

بازدیدها: 82

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *