کشت ۲۵۰ هکتار گیاهان دارویی در تربت حیدریه


تربت حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: ۲۵۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان توسط ۱۵۰ خانوار کشاورز به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

محمد کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عمده ترین این گونه ها گل محمدی، خاکشیر، زیره سیاه و تخم شربتی است که ۸۰ خانوار در خصوص کشت و فرآوری گل محمدی و ۷۰ خانوار در زمینه کاشت دیگر گونه های گیاهان دارویی اشتغال دارند.
وی گفت: امسال ۴۹ هکتار از اراضی منطقه رخ برای چهارمین سالی پیاپی به کشت گل محمدی اختصاص یافته که پارسال از این سطح ۸۹ تن محصول گل محمدی برداشت شد. 
وی گفت: با توجه به اینکه برداشت گل محمدی از اردیبهشت ماه آغاز شده، پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت، پایان خرداد، ۱۰۰ تن محصول برداشت شود. 
کریمی عمر مفید و اقتصادی گل محمدی برای برداشت محصول و تولید افشره گلاب را ۱۴ سال دانست و گفت: از هر تن گل محمدی این منطقه ۲۵۰ کیلوگرم افشره گل (گلاب خالص) حاصل می شود. 
وی همچنین اظهار داشت: در منطقه تربت حیدریه کارگاه فراوری گیاهان دارویی وجود ندارد و غالبا این کار به صورت سنتی و خانگی صورت می گیرد.
۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره ۹۰ هزار هکتاری عرصه کشاورزی این شهرستان اشتغال دارند که به تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی مشغول هستند و به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارند. 
یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است که کشت آن در سطح هشت هزار هکتار با تولید سالانه ۳۴ تن صورت می گیرد. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

بازدیدها: 46

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *