فرماندار: همجواری با مشهد، تهدیدی برای تربت است

 

تربت حیدریه- ایرنا- معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه با انتقاد از برخی مفاد سند توسعه این شهرستان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، گفت: در این سند همجواری با مشهد برای تربت حیدریه فرصت معرفی شده و حال آنکه ما این را یک تهدید می دانیم.

به گزارش ایرنا، حسن فتحی نیا شنبه در جلسه کمیته برنامه ریزی که با هدف بررسی سند توسعه این شهرستان برگزار شد، افزود: این همجواری تا امروز کمکی به توسعه عمرانی و اقتصادی منطقه نکرده است و شاید در آینده این همجواری زمینه ساز توسعه در تربت حیدریه بشود.
وی با بیان اینکه در این سند ۹ راهبرد برای پیشرفت تربت حیدریه منظور شده که مهمترین آن تامین زیرساخت ها برای استفاده از ظرفیت های کشاورزی و تقویت صنایع تبدیلی است، گفت: در تدوین سند شهرستان، برخی مدیران بر اساس اهداف و سیاست های کلی سازمان خود، پیشنهادهایی دادند و برخی نیز توجهی به این موضوع مهم نداشتند.
فتحی نیا افزود: ضروری است مدیران دستگاه های اجرایی با بهره گیری از کمک جامعه دانشگاهی نسبت به تبیین و اظهار نظر در خصوص سند، جلسات دیگری تشکیل بدهند.
وی گفت: این سند بر اساس چهار مولفه نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت های منطقه با مطالعه محیط درونی و بیرونی شهرستان تعریف شده و اکنون در مرحله تصمیم گیری قرار گرفته است.
فتحی نیا از برخورداری شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای، محصولات کشاورزی با کیفیت و دارای مبانی صادرات و همچنین زمینه مناسب برای توسعه صنعتی بخصوص در صنایع تبدیلی، بهره مندی از هنرهای سنتی با ارزش اقتصادی و ابریشم و معادن سنگ و طلا را بخشی از نقاط قوت این شهرستان در سند توسعه یاد کرد.
وی در تعریف نقاط ضعف مطرح شده در سند توسعه شهرستان نیز گفت: عملکرد منفی در حوزه بهره برداری از مخازن آب و افت شدید منابع زیرزمینی، فعالیت های سنتی و نبود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و همچنین کمبود شدید فضاهای ورزشی، فرهنگی و خدمات بهداشتی و درمانی بخش مهمی از نقاط ضعفی است که در سند توسعه قید شده است.
وی نهایی شدن این سند را مستلزم تشکیل تیمی کارشناسی و خبره از متخصصان و تحصیلکرده های دانشگاهی منطقه دانست و افزود: سند توسعه شهرستان به دانشگاهها ارسال شده و هنوز این مراکز عکس العملی در خصوص آن نداشته اند، اما با توجه به ظرفیت دانشگاهی شهرستان و وجود اساتید تحصیلکرده بخصوص در حوزه مدیریت، لازم است تیم کارشناسی و مجرب با اختیار تام تشکیل و اولویت ها و فرصت ها و تهدیدات را بصورت بخش به بخش به پیش ببرند و نظرات اصلاحی خود را برای هر چه بهتر شدن این سند ارائه کنند.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه ضمن انتقاد از نوع نگاه سند به بخش کشاورزی، گفت: این نشان می دهد که به پتانسیل های بخش صنعت این خطه هیچ توجهی نشده است.
ˈمحمد سلطان پور افزود: تنها کافی است دو درصد از آب مصرفی این منطقه به بخش صنعت تزریق شود، آن وقت همه شاهد خواهند بود چه فواید سرشاری نصیب منطقه خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه قرار است در شهرستان خواف ۱۳ واحد صنعتی ایجاد شود، گفت: خواف از جمله مناطقی است که در کمبود آب از ما در وضعیت بدتری قرار دارد و حتی قرار است برای تامین آب آنجا از خلیج فارس اقدام شود و این بیانگر توجه مسوولان آنجا به اهمیت توسعه صنعت است. 
سلطان پور افزود: آن وقت در شهرک صنعتی شماره دوی تربت حیدریه به دلیل فقدان خط انتقال گاز هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در آنجا نیست و زمانی هم که ما پیگیری می کنیم می گویند تا سرمایه گذار نیاید انتقال گاز میسر نیست.
شهرستان تربت حیدریه دارای چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ، چهار شهر، هشت دهستان و ۱۳۶ آبادی با جمعیت ۶۹ هزار و ۹۷۴ نفر است که از این تعداد ۱۲۱ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند
حدود ۷۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.
۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.
بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.
یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است زعفران می باشد که کشت آن در سطح هشت هزار هکتار با تولید سالانه ۳۴ تن صورت می گیرد. 
شهرستان تربت حیدریه دارای سه شهرک صنعتی می باشد که دو شهرک در تربت حیدریه و یک شهرک در بخش جلگه رخ واقع هستند.
از مجموع ۶۸ کارگاه و واحد صنعتی فعال منطقه تربت حیدریه، ۲۶ واحد صنعتی در سه شهرک صنعتی استقرار دارند. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۶۱۲۱/۵۱۳۲

بازدیدها: 55

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *